یونجه خشک برای دیابت خرگوش

یونجه گیاهی خود رو است که رشد آن به صورت علفی است. این گیاه از تیره پروانه داران به شمار می رود که با گیاه شبدر در یک رده قرار می‌ گیرد. یکی از مزایای این گیاه، استفاده از آن به منظور تغذیه دام ها و کاربرد های درمانی و‌ خوراکی آن در انسان است. مشخصات یونجه شامل برگ های آن است که زیبا و سبز رنگ هستند و گل های بنفشی که در فصل گل دهی، گل می دهد. علاوه بر این، گیاه یونجه، میوه هم تولید می کند. علاوه بر این، یونجه خشک برای درمان دیابت، در جمعیت خرگوش های پرورشی، مورد استفاده قرار می گیرد.

یونجه خشک برای دیابت خرگوش

یونجه شنبلیله

شنبلیله یا همان یونجه یونانی، گیاهی خود رو است که دارای برگ های سبز و زیبا و گل های کوچکی است که از لحاظ طبقه بندی، جز خانواده نخود ها به حساب می آید. این گیاه دارای دانه های دانه های تلخی است؛ که تلخی آن، مانند تلخی شربت افرا، شکر سوخته و یا کرفس است. اغلب از این گیاه به عنوان دارو استفاده می شود اما همان طور که گفته شد، دارای خواص و کاربرد های متفاوتی است.

خواص یونجه شنبلیله: یکی از اصلی ترین خواص یونجه شنبلیله، بهبود و تقویت مشکلات گوارشی است. این گیاه می تواتد، مشکلات مختلف سیستم گوارشی، از جمله ناراحتی های معده، التهاب روده و یبوست، را بهبود ببخشد. به طور مثال، فیبر موجود در آب آن، یبوست را درمان نموده و باعث تقویت روده ها می شود‌. همچنین می تواند به هضم غذا کمک کند و به طور معمول، در برنامه غذایی کسانی که به کولیت روده مبتلا هستند، استفاده می شود.

یونجه شنبلیله می تواند باعث شیر دهی و تقویت غده های شیر ده شود. بسیاری از مجلات معتبر، اعلام کرده اند که تاخیر در شیر دهی، می تواند خطر مرگ نوزادان را افزایش دهد. بنابراین مادرانی که در بدو تولد نوزادشان، قادر به شیردهی نیستند، با مشکل روبرو هستند. از این رو، در بسیاری از درمان های طب سنتی، استفاده از یونجه شنبلیله در زنان، باعث افزایش شیردهی آن ها می شود. که علم امروزه، این خاصیت را به دلیل وجود ماده ای به نام دیوسژین در آن، مطرح کرده است.

علاوه بر این ها، تحقیقات جدید نشان داده است که استفاده از دمنوش یونجه شنبلیله باعث تولید شیر در مادران می شود. همچنین عناصر دیگری در گیاه وجود دارد که در کنار هم باعث افزایش شیردهی مادران می شود؛ این عناصر شامل: منیزیم، کلسیم و بسیاری از ویتامین های مختلف موجود در آن می باشد.

یونجه شنبلیله، سطح کلسترول را نیز کاهش می دهد و آن را درحالت نرمال قرار می دهد. تحقیقات منتشر شده در مجلات تغذیه بریتانیا نیز این موضوع را تایید کرده است. این گیاه به طور قابل توجهی، میزان ال دی ال، که کلسترول بد به حساب می آید، را کاهش می دهد. این امر باعث شده است تا از مشکلات متعاقب افزایش کلسترول، جلوگیری کند. به طور مثال، از آترواسکلروز، سکته مغزی و قلبی، جلوگیری می کند.

این گیاه منبع سرشاری از فیبر است که وجود فیبر، باعث می شود که کلسترول اضافه در شریان ها و رگ های خونی، از بین برود. با کاهش سطح ال دی ال، خطر به وجود آمدن لخته های خونی در شریان ها، کاهش پیدا می کند.

یکی دیگر از خواص یونجه شنبلیله، جلوگیری از سرطان است. این گیاه با خواص ضد سرطانی ای که دارد، برای جلوگیری از سرطان های کولون و سینه، بسیار اثر بخش است. دیوسژین که به عنوان استروئید در گیاه وجود دارد، به طور قابل توجهی در پیشگیری از سرطان روده بزرگ، کمک می کند.

کنترل دیابت نیز از خواص منحصر به فرد یونجه شنبلیله یا یونجه یونانی است. تحقیقاتی که در سال های اخیر صورت گرفته، نشان داده است که افزودن دانه های یونجه یونانی به رژیم غذایی در افراد دیابتی، باعث کاهش سطح قند خون آن ها می شود. عصاره آن نیز در بهبود دیابت نوع یک و دو، موثر است. اسید آمینه های موجود در این گیاه، باعث آزاد شدن انسولین می شوند که کاهش قند خون را در پی دارد.

حساسیت به عرق یونجه

حساسیت به عرق یونجه علاوه بر خواص و کابرد هایی که برای یونجه و عرق آن گفتیم، این گیاه مضرات و هشدار هایی دارد که توجه نکردن به آن ها می تواند سلامتی را به خطر اندازد. جوانه های این گیاه، در انتقال بیماری های مختلف مربوط به غذا، ارتباط دارند. دلیل آن این است که معمولا این جوانه ها، به صورت خام یا نیم پز خورده می شوند و در نتیجه می توانند خطراتی را به همراه داشته باشند.

جوانه های این گیاه برای رشد، به محیط های گرم و با درجه رطوبت نسبتا بالا نیاز دارند که این محیط و این شرایط برای رشد بسیاری از باکتری ها و دیگر میکروارگانیسم های مضر، ایده آل است. از جمله باکتری هایی که می توانند در این شرایط به همراه جوانه های یونجه رشد کنند، سالمونلا و اشریشیاکلی است که این دو باکتری، عامل حداقل سی بیماری در سه دهه گذشته بوده اند.

مشکلات گوارشی مختلف که از یونجه منتقل می شود، معمولا از دانه شروع می شود. در این خصوص، روش های مختلفی برای مقابله با این عناصر وجود دارد اما هیچ کدام نمی توانند با قطعیت، اثر کاملا ایمن زایی را داشته باشند‌. همچنین ثابت نشده است که این روش ها می توانند همه ذرات را از بین ببرند یا خیر.

با توجه به این که این مشکلات در بذر ها به وجود می آید، پرورش آن ها در خانه و‌ محیط های کوچک نیز نمی تواند تضمینی بر عاری بودن آن از این ذرات مضر باشد. در همین خصوص، سازمان غذا و دارو اعلام‌ کرده است که کودکان و افراد با سیستم ایمنی ضعیف و افراد مسن، از خوردن این دانه ها به صورت خام اجتناب کنند. علاوه بر این ها، به دلیل وجود مقادیر بسیار زیاد پتاسیم در گیاه یونجه، افرادی که از دارو های منعقد کننده خون استفاده می کنند، باید از خوردن یونجه و عرق آن خودداری کنند. این عامل می تواند باعث تداخل در دارو های مصرفی شود و خطرات بسیاری را در پی دارد.

یونجه همستر

کشت عمده یونجه، در زمین کشاورزی و در فضای باز انجام می شود اما امروزه به روش های گلخانه ای نیز کشت می شود. به طور کلی کشت گیاه یونجه در‌ مناطق خوش آب و هوا و‌ کوهستانی که تغییرات اقلیمی آنچنانی وجود ندارد و آب هم به فراوانی در اختیار مصرف کنندگان قرار می گیرد، بهتر صورت می‌ گیرد. ولی در مناطق بیابانی که آب به سختی فراهم می شود، رشد سخت تری دارند. با توجه به نیاز های تغذیه ای و درمانی بالایی که در مورد یونجه وجود دارد، بدیهی است که استفاده از آن فقط مختص یک فصل به صورت محدود نباشد. همچنین در کار های پژوهشی نیز برای تغذیه و نگهداری از حیوانات آزمایشگاهی همچون همستر و خرگوش، بسیار کاربردی است‌.

با توجه به این که در تمام مناطق نمی توان یونجه با کیفیت را تولید کرد، به همین دلیل مهندسان مربوط به حوزه کشاورزی، برای بهره برداری و تولید این گیاه پر کاربرد و درمانی در تمام مناطق، روش گلخانه ای را به کار می برند. این روش، در‌ کشور ها طرفدار دارد و از نظر اقتصادی نیز بسیار مقرون به صرفه می باشد. با استفاده از این روش می توان، یونجه گلخانه ای را در هر فصلی کشت و پرورش داد که در تغذیه حیوانات آزمایشگاهی به خصوص همستر، بسیار کاربردی است.

یونجه سرد است یا گرم

یونجه سرد است یا گرم در تحقیقاتی که روی گیاه یونجه انجام شده است، مشخص شده که این گیاه طبعی گرم و مرطوبی دارد و استفاده های درمانی بسیاری می‌ تواند داشته باشد. تحقیقات نشان داده اند که یونجه در درمان مشکلات مربوط به دستگاه گوارش و سنگ کلیه بسیار اثر بخش است.

عرق یونجه نیز که مصارف درمانی دارد، غنی از ترکیبات معدنی مورد نیاز بدن می باشد. از جمله این ترکیبات، وجود کلسیم در آن است که باعث رشد و‌ تقویت استخوان ها می شود. از این گیاه و عرقیات آن نیز به عنوان محصولات زیبایی استفاده می شود که باعث شده به عنوان گیاهی شگفت انگیز در نظر گرفته شود.

یونجه تراش دستی

مراکز فروش عرضه یونجه تازه و دست چین جدید، در سراسر کشور وجود دارد که یونجه را با بسته بندی مناسب، به صورت عمده و جزیی و با قیمت ارزان عرضه می کنند. از جمله مراکز اصلی توزیع گیاه یونجه، در تهران و دیگر استان ها می باشد که بیشتر مورد استفاده قرار می گیرد و استقبال بیشتری از آن ها صورت می‌ گیرد. این مراکز فروش به دلیل در ارتباط‌ بودن مستقیم با تولید کننده ها، محصولی با کیفیت بالا و قیمتی مناسب عرضه می کنند. این عامل باعث شده است تا مصرف کنندگان، با خیال راحت مقدار یونجه مورد استفاده و‌ مطابق با نیاز را خریداری نمایند.

امروزه با به وجود آمدن تکنیک های مختلف ساخت و طراحی دستگاه های بسته بندی یونجه، شرکت های تولید کننده آن ها نیز به صورت رقابتی در تلاشند تا محصول با کیفیتی را به بازار عرضه کنند‌. در این بین، قیمت یونجه های تراش دست بسته بندی شده با کیفیت و‌ درجه یک، به نسبت استفاده ای که از آن صورت می گیرد، به صرفه تر است؛ که نوسانات ارزی می تواند نقش عمده ای در قیمت روز آن داشته باشد.

این نمایندگی ها، قیمت دستگاه های بسته بندی یونجه و همچنین محصول تازه و با کیفیت را با نرخ مصوب سالیانه و به همراه مراحل ترخیص کالا تعیین می کنند و به صورت مستقیم و بدون واسطه از تولید کننده به بازار عرضه می کند. این عامل باعث به صرفه بودن قیمت خرید به همراه کیفیت بالای آن می شود.

یونجه یزدی

یونجه یزدی یونجه یزدی، طبیعتی گرم و‌ تر دارد و در طب سنتی نیز استفاده های زیادی از آن می شود. به صورتی که مصرف آن باعث پاکی و تصفیه شدن خون می شود و افزایش ترشح شیر در زنان را را در پی دارد. همچنین باعث تقویت استخوان بندی کودکان می شود. علاوه بر این موارد، یونجه، چرخه قاعدگی را سرعت می بخشد و انواع خونریزی های مربوط به لثه که ناشی از کمبود ویتامین سی است را بهبود می بخشد. این عوامل و‌ بسیاری دیگر از مزایای دیگر، باعث‌ شده که مصرف آن فقط مختص دام ها نباشد و از نظر صادراتی‌ نیز سود آور است.

ایران به عنوان یکی‌ از اصلی ترین صادر کنندگان یونجه یزدی که به صورت بسته بندی به کشور های همسایه صادر می‌ کند، در زمینه گسترش صادرات این محصولات فعالیت می‌کند. از مهمترین راهکار ها برای افزایش بازدهی در رویه صادرات یونجه که افزایش قدرت رقابت در بازار های جهانی را نیز در پی دارد، شامل این موارد است: صادرات به کشور هایی که هزینه کار در آن ها به نسبت بقیه کشور ها پایین است، کاهش هزینه های تولید؛ به طور مثال کارکنانی که مورد نیاز نیستند کاهش یابد، نیرو های مسوول فروش در بحث صادرات، بر طبق نیاز مشتریانی که در خارج از کشور هستند به کار گرفته شوند، ایجاد شرایطی که پرداخت، به موقع و در کمترین زمان ممکن صورت گیرد.

مهمترین بحث در مورد صادرات محصولات، کیفیت و مناسب بودن قیمت آن‌ می باشد. محصولات صادراتی باید به گونه ای باشند که از لحاظ کیفیت، بهترین و مرغوب ترین انواع، به‌ منظور فرآیند صادرات، انتخاب شود که هم برای فروش محصولات مشکلی به وجود نیاید و هم زمینه ساز صادرات آینده شود. انواع بسته بندی های یونجه تازه، که بیشتر در دامداری ها مورد استفاده قرار می گیرند، بحث ماندگاری و حفظ مرغوبیت آن در اولویت‌ قرار دارد؛ لذا بسته بندی آن جهت صادرات، یکی از عوامل مهم می باشد. هر چقدر بسته بندی ساده و اصولی باشد، به همان میزان جابجایی آن نیز راحت تر‌ خواهد شد و بنابراین هزینه های صادرات نیز کاهش پیدا می کند.

از دیگر راهکار هایی که کاهش هزینه های صادرات را در پی دارد، استفاده مناسب و تا حد امکان از اینترنت، جهت بهره مندی بیشتر در زمینه فروش و همچنین جذب مشتری می باشد؛ زیرا باعث کم شدن هزینه ها می شود و عامل مهمی در صرفه جویی در زمان است. میزان استفاده و بهره برداری از یونجه یزدی و به خصوص مدل های بسته بندی شده آن که استفاده از آن ها راحت است، نیز باید در کشوری که به آن صادر می شود، مشخص شود.

لازم است تا بیان کنیم که در چند سال گذشته شاهد بیشترین میزان صادرات انواع یونجه یزدی با کیفیت و بسته بندی شده در بازار جهانی بوده ایم. کشورمان ایران توانسته است در سال های اخیر، با کاهش هزینه های ترخیص کاری محصول، در زمینه تولید و صادرات انواع یونجه و دیگر مشتقات آن، به موفقیت هایی دست یابد.