سبد پلاستیکی زیتونی که به وزن 2 گرم بود

موزه محلی هایلند مجموعه‌ای از سبدهایی مانند سبد پلاستیکی زیتون را در خود جای داده است که از سرتاسر ارتفاعات و جزایر جمع‌آوری شده‌اند.

لزوماً همه آنها در اینجا ساخته نشده اند، اما هر یک چیزی در مورد زندگی اینجا در ارتفاعات در چند قرن گذشته به ما می گوید.

یک مثال خوب در این مورد سبد موجود در عکس زیر است که به عنوان یک ربع کران شناخته می شود. این نوع سبد به عنوان یک اندازه گیری رسمی برای صید شاه ماهی استفاده می شد.

ما هیچ سابقه ای از محل ساخت این سبد نداریم، اما ممکن است از گریت یارموث، انگلستان، که یکی از تولیدکنندگان عمده جرثقیل های مورد استفاده در صنعت ماهیگیری بود، وارد شده باشد.

بنابراین اگرچه احتمالاً در اینجا ساخته نشده است، اما این واقعیت که در هایلندز جمع آوری شده است، صنعت ماهیگیری شاه ماهی پررونق در اینجا در اسکاتلند و همچنین پیوندهای تجاری بین هایلندز و بقیه بریتانیا را نشان می دهد.

سبدها معمولاً از موادی مانند هدر، بید، علف، حوض یا فندق ساخته می‌شوند که به راحتی در محل در دسترس بود. به عنوان مثال، در جزایر غربی و در امتداد سواحل غربی اسکاتلند، درختان کمبود دارند و بنابراین چوب به عنوان یک ماده نادر است.

ساکنان در عوض از آنچه فراوان بود استفاده می کردند – علف و کاه. این غالباً چمن مرم بود که به عنوان چمن خمیده نیز شناخته می شد نوعی علف سخت دراز که در تپه های شنی رشد می کند.

علف ها و تپه های شنی به یکدیگر نیاز دارند. چمن به تثبیت تپه ها کمک می کند و سپس با خوشحالی در زیستگاه شنی رشد می کند.

علف مرم یک ماده فوق‌العاده همه‌کاره و قوی است که برای بافتن سبد، کیسه‌های غلات، شکاف زنبور عسل، قلاده‌های حصیری اسب و پدهای زین، و برای کاهگلی سقف استفاده می‌شود.

با این حال، مفید بودن آن در یک زمان بسیار پایین بود، همانطور که این قسمت زیر نشان می دهد.

علف مرم همیشه توسط مردمی که در نزدیکی تپه‌های شنی آن زندگی می‌کردند مورد بهره‌برداری قرار می‌گرفت.

زمانی علف مرم در سرتاسر کشور برای کاهگل برداشت می‌شد، به طوری که در جاهایی ساحل متلاشی شد، روستاها و زمین‌های کشاورزی زیر شن‌ها مدفون شدند، و در سال 1695 اعلیحضرت کشیدن خمیده، جارو یا ارس از تپه های شنی را برای آخرت اکیدا ممنوع و رها می کند.»