خواص یونجه برای دیابت چاقی چشم

حتما گیاه یونجه رامی شناسید اما آیا درمورد این گیاه وخواص یونجه وعرق یونجه چیزی میدانید بلکه گیاه یونجه در جنوب آسیا به وجود آمد. اولین بار در ایران باستان کشت شد سپس آن را در حدود 490 سال قبل از میلاد به یونان معرفی کرد، زمانی که پارسها به قلمرو یونان حمله کردند ،طبع گیاه یونجه زمانی که تازه است، گرم و تر می باشد و زمانی که به صورت خشک شده بخواهیم مصرف کنیم باید بدانیم که طبع آن گرم و خشک می باشد. نکته ای که در مورد این گیاه جالب می باشد این است که زمانی که خشک می شود، قوت و اثر آن تا 5 سال باقی خواهد ماند یونجه وعرق یونجه ازنظر طب سنتی برای بدن بسیار مفید است و کاربرد زیادی دارد.

خواص یونجه برای دیابت چاقی چشم

یونجه سیاه

یونجه سیاه به خاطر سیاه بودن میوه هایش به یونجه سیاه معروف شده است.این جنس از یونجه در مراتع روستای میرک ونیز مشکین شهر یافت می شود و مورد تغذیه احشام قرار می گیرد.

یونجه سیاه یک گیاه چندساله با یک ریشه قوی و عمیق در زمین است. طول این ریشه در زمین به 3 متر می رسد. پس میتوان گفت ریشه آن منبع ویتامین ها و مواد معدنی است و همه این مواد مغذی را از خاک جذب می کند. این گیاه بی نظیر در تمامی نقاط کشور به راحتی رشد می کند اما در آب و هوای گرم و معتدل رشدبهترو بیشتری دارد.

گیاه یونجه سیاه خواص دارویی بالا و بی نظیری دارد ولی عطر و بوی نامطبوعی دارد.از مزیت های آن جلوگیری ازغددسرطانی است. گل های کوچک این گیاه حاوی ماده ای هست که برای کاهش غلظت خون بسیار مفید است.از این گیاه پرخاصیت برای کود سبز برای جان دادن و تغذیه زمین استفاده می شود.درمصرف یونجه سیاه نباید زیاده روی کرد زیرا سبب سرددرد و بی حس شدن عضلات بدن می شود.

در طب سنتی جهت درمان دیابت ومشکلات غده تیروئید استفاده می شود وهمچنین به عنوان مدر و معطر کننده نیز کاربرد دارد.عصاره استخراج شده از یونجه سیاه خاصیت ضد باکتریائی دارد و برای کاهش ناراحتی در بدن استفاده می شود. و به عنوان مسکن درد هم عمل می نماید.

خواص عرق یونجه برای کودکان

خواص عرق یونجه برای کودکان از گذشته عرق یونجه برای کودکان جهت تامین انرژی و افزایش ایمنی بدن آنها استفاده می‌شده است. عرق یونجه حاوی کلیه مواد مغذی این گیاه بوده ودارای ویتامین و پروتیین است. عرق یونجه با تولید هموگلوبین در خون باعث جلوگیری از بروز کم خونی در کودکان می‌شود.

یونجه در عربی به عنوان “پدر همه مواد غذایی” شناخته می‌شود. اعراب درگذشته از یونجه به عنوان غذا برای خودشان و اسب‌های‌شان استفاده می‌کردند. آن‌ها اعتقاد داشتن که خوردن یونجه ویا نوشیدن عرق یونجه باعث سلامتی و تقویت بدن انسان‌ وحیوانها می‌شود.

جوانه یونجه نیز بسیار مقوی است و در طب سنتی چینی و طب آیورودا هند برای درمان سنگ کلیه، ورم مفاصل و اختلالات گوارشی ازآن استفاده می کردند. عرق یونجه در مقایسه با جوانه‌های یونجه خام و برگ آن، بسیارغنی ترو مغذی‌تر است و به دلیل مایع بودن، در بدن به راحتی هضم و جذب می‌شود.

درمان کم خونی، نرمی استخوان، تقویت سیستم عصبی بدن و به دنبال آن کاهش لرزش بدن، درمان عقب افتادگی و یا بی نظمی دوران قاعدگی در بانوان، تامین ویتامین ث بدن، افزایش شیر مادر اینها تعدادی ازخواص یونجه وعرق یونجه است.

مناسب برای کودکان در حال رشد که باعث میشوداستخوان بندی آنان محکم شود وهمچنین سیستم بدن کودک رانیز تقویت می کند.

مزیت مصرف عرق یونجه برای کودکان این است که حاوی تمامی مواد مغذی گیاه یونجه هست و چون به صورت محلول است به راحتی توسط کودکان مصرف و جذب بدن می‌شود.

یونجه از کجا بخریم

برای خرید یونجه باید به مراکز وسایت هایی که یونجه را هم به صورت عمده هم به صورت بسته بندی کوچک به فروش میرسانند مراجعه کرد.

اکنون به چند موردمصرف گیاه یونجه اشاره می کنیم.

١- علوفه تازه: در تمام فصل تابستان می توان علوفه یونجه را در اختیار دامها قرار داد.

۲- علوفه خشک:یونجه خشک به دلیل دارا بودن کلسی زیاد برای گاوهای شیرده و گوساله های در حال رشد اهمیت زیادی دارد.

3-سیلوی یونجه: يونجه به دلیل بالا بودن پروتئین بالا دارای تخمیر کندی بوده و سیلوی مرغوبی از آن به دست نمی آید.

4- پودر یونجه: در اکثر نقاط دنیا پودر یونجه را به عنوان غذای مکمل در تغذیه طیور در نظر می گیرند.

5-از برگهای جوان یونجه به عنوان سبزی خوردن در تغذیه انسان استفاده می شود یا از برگ خام آن در تهیه سالاد استفاده میشود.

6-عرق یونجه در طب سنتی به دلیل خواص شگفت انگیزش اهمیت زیادی دارد.خرید و فروش عرق یونجه امروزه به دلیل آشنایی بیشتر با خواص آن رواج بیشتری پیدا کرده است.

استفاده از علوفه و یونجه مناسب برای دامداران و سلامت دام بسیار مهم بوده و می‌تواند به بازدهی و رشد مطلوب دام کمک فراوانی کند.یونجه ارگانیک ومرغوب را باید ازمراکزی مطمین وقابل اطمینان خریداری کرد.

جایگزین یونجه برای اسب

جایگزین یونجه برای اسب درگذشته که یونجه کمیاب شد اغلب صاحبان اسب می کوشند تا اسب خود راتغذیه کنندو سالم نگه دارند،هر گونه بلایای طبیعی می تواند بر رشد مزارع یونجه تأثیربگذارد. در خشکسالی، سیلاب ها و سایر بلایای طبیعی رشد یونجه کاهش خواهد یافت. یونجه ی کمتر به معنی سختتر یافت شدن آن و همچنین هزینه ی بیشتر است.

صاحبان اسب ممکن است مجبور به حمل و نقل یونجه از مناطق دیگر شوند و این خود هزینه ها را افزایش خواهد داد. در اینجا گزینه های جایگزین برای یونجه را به شما معرفی خواهیم کرد.

_تفاله چغندر

پالپ چغندر یک محصول جانبی چغندرقند است و اغلب به اسب ها استفاده می شود. بسیاری از صاحبان اسب متوجه می شوند که وقتی اسبهاخوراک چغندر می خورند، یونجه کمتری مصرف می کنند. پالپ چغندر خوراکی قابل دسترسی است و می تواند خشک یا مرطوب باشد. پالپ چغندر حاوی فیبر، کلسیم، پروتئین و ویتامین است. پالپ چغندر می تواند در ترکیب با یونجه یا سایر مواد غذایی یک کنسانتره کامل باشد.

_حبه های یونجه

این حبه ها ممکن است تا حدودی بتوانند جایگزین یونجه شود. علف، حبوبات خشک و خرد شده نیز مواد تشکیل دهنده این حبه ها هستند. چون این حبه ها ممکن است گران باشند می توان آنها را با یونجه ی کیفیت پایین تر ترکیب کرد.

_یونجه ی کهنه

بله، می توانید از یونجه برای سال ها استفاده کنید تا زمانیکه تمیز و خشک نگه داشته شود. محتوای مغذی آن در طول زمان کاهش می یابد، اما این می تواند به آسانی با کنسانتره جبران شود.

_کنسانتره

برچسب های کنسانتره ها را حتما بررسی کنید تا بدانید چه موادی دارد و همچنین بدون مشورت با دامپزشک از آن ها استفاده نکنید زیرا مصرف کنسانتره باید به اندازه باشد.

_قصیل سبز

این ماده در واقع همان یونجه ی مرطوب است که طرفداران زیادی دارد اما باید توجه داشت که ممکن است خطر مسمومیت بوتولیسم اسب شما را تهدید کند پس قبل از استفاده از آن اسب خود را نسبت به این ماده ی سمی واکسینه کنید.

جدول ارزش غذایی یونجه

خواص یونجه بسیار زیاد است که درادامه مطلب تعدادی از خواص آن را بیان می کنیم وبعد جدول ارزش غذایی یونجه را برای شما درادامه گذاشته ایم .

  • خواص یونجه برای چاقی

گیاه یونجه به دلیل خواصی که دارد می تواند بر چاقی تاثیر گذار باشد. مخصوصا چاق شدن در ناحیه صورت که این مورد بسیار مورد توجه می باشد. پس می توان با مصرف روزانه نصف استکان در صبح و عصر به مدت دو هفته اثر بخشی آن را ببینید. توجه داشته باشید زمانی که 2 هفته به اتمام رسید تا 2 ماه نباید از گیاه و عرق مصرف کنید. و بعد مجددا این دوره را طی کنید.

  • خواص یونجه برای دیابت

مصرف یونجه می تواند از دیابت نوع دو پیشگیری کند و حتی آن را درمان کند، چون باعث کاهش سطوح قند خون می شود. همچنین مصرف یونجه باعث کاهش وابستگی به انسولین می شود.

  • خواص یونجه برای چشم

یکی از مشکلات چشم، شب کوری است که یک نوع اختلال است که فرد در زمان شب یا در تاریکی دچار ضعف بینایی است. و از آنجایی که گیاه یونجه سرشار از انواع مواد معدنی، ویتامین A و دیگر ویتامین ها است می تواند به درمان شب کوری کمک کند.

روش دیگر استفاده از گیاه یونجه پخته شده بر روی چشم است، که مقداری یونجه پخته شده را در زمان خواب روی چشم گذاشته و اجازه دهید تا صبح بماند و این کار را به مدت 40 تا 120 روز انجام دهید.

موادومحتویاتمقدار در۱۰۰گرم
انرژی

۲۳کیلو کالری
چربی۰/۶۹گرم
پروتئین۳/۹۹گرم
کربوهیدرات۲/۱گرم
قند۰/۱۸گرم
فیبر۱/۹گرم
سدیم۹میلی گرم
پتاسیم۷۹میلی گرم
کلسیم۳۲میلی گرم
فسفر۷۰میلی گرم
آهن۰/۹۶میلی گرم
منیزیم۲۷میلی گرم
منگنز۰/۱۸۸میلی گرم
نیاسین۰/۴۸۱میلی گرم
ویتامین آ۱۵۵واحد
ویتامین کا۳۰/۶میکرو گرم

یونجه کوب

یونجه کوب تهیه و آماده سازی یونجه برای دام ها از موارد مهمی می باشد که به یک موضوع مهم در مراکز پرورش دام تبدیل شده است و آماده سازی آن نیازمند کار و تلاش زیادی می باشد که مورد نیاز نیروی کارگر زیادی می باشد.

امروزه با پیشرفت فناوری ،دستگاه هایی ساخته است که نیاز به نیروی کارگر و یا صرف هزینه های سرسام آور را کم کرده است. یونجه کوب ها از این دسته دستگاه ها هستند که به تازگی وارد بخش صنعتی شده اند و برای استفاده در دامداری ها و دامپروری ها برای خرد کردن انواع علوفه ها مورداستفاده قرار می گیرد.

همان طور که نوع علوفه و کیفیت آن تاثیر چشم گیری در تغذیه ی دام ها دارد، اندازه ی علوفه ها نیز بسیار مهم می باشد و باعث می شود که دام به راحتی بتواند علوفه را هضم نماید.

علاوه بر این علوفه بر میزان شیردهی دام ها نیز تاثیر مستقیمی دارد به همین دلیل یونجه کوب ها از مهم ترین دستگاه های مورد استفاده در همه دامداری ها می باشد.

یونجه قم

یونجه خوراکی بسیار خوب و مقوی برای دام ها است که تمامی نیازهای تغذیه ای دام را برطرف کرده، قیمت مناسب و به صرفه ای داردو توسط دام ها به آسانی قابل هضم و جذب می باشد، به همین دلیل این خوراک بسیار پر تقاضا و پر فروش است.

مراکز عرضه یونجه قم ،محصول را با کیفیت فوق العاده در بسته بندی های تجاری با پایین ترین قیمت هابه فروش میرسانند.

برای تهیه یونجه توجه به کیفیت و میزان مرغوبیت آن، شکل ظاهری محصول و قیمت آن اهمیت بسیاری دارد، همچنین بسته بندی محصول نیز بسیار مهم است.

یونجه باید شکل و رنگی مناسب و طبیعی داشته و هیچ گونه فساد و خرابی نداشته باشد، فروشندگان یونجه قم محصول درجه یک و مرغوب را در بسته بندی های تجاری به خریداران در داخل و خارج از کشور ارائه می دهند.

سس یونجه پاراکوات

سس یونجه پاراکوات پاراکوات علف كشي است كه علاوه بر اثر تماسي، كمي اثر جابجايي داشته و به غشاي سلولي و سيتوپلاسم آسيب وارد مي‌كند. اين تركيب در محيط دوام زيادي ندارد ولي سريعاً توسط قسمت‌هاي سبز گياه جذب شده و سريع اثر مي‌كند.

از آنجا كه پاراکوات فقط در محل تماس اثر مي‌كند ،در هنگام سم پاشي حتماباید توجه شود تا تمام قسمت‌هاي سبز گياه هدف با ذرات سم پوشش داده شود و از برخورد ذرات سم با محصول زراعي مجاور جلوگیری شود.

لازم به ذكر است كه براي مشاهده كارايي لازم بايد عمل سمپاشي در دوره رشد و فعاليت گياه هرز انجام شود.

سم پاشی سایر علف های هرز در مزارع یونجه در شرایطی انجام شود که یونجه در حال خواب زمستانه است ولی علف های هرزی مانند خاکشیر و یولاف وحشی در حال رشد باشند. سم پاشی در خارج از ساعات یا ایام یخبندان انجام میشود.

یونجه خشک از کجا بخرم

یونجه خشک آمیخته‌ای از چمن، حبوبات و چند گیاه دیگر است که درو و خشک شده و برای خوراک دام در انبار نگهداری وبه فروش میرسد.

این مخلوط به عنوان خوراک برای حیواناتی چون اسب، گاو، گوسفند و بز استفاده میشود، همچنین به خرگوش و خوکچهٔ هندی هم یونجهٔ خشک داده می‌شود.

خوک‌ها هم ممکن است از یونجۀ خشک تغذیه ‌کنند اما به خوبیِ سایر گیاه‌خواران همچون گاو وگوسفند نمی‌توانند آن را هضم کنند.

دامداران هنگامی به یونجهٔ خشک روی می‌آورند که چراگاه کافی برای چرای حیوانات در دسترس آنها نیست. هنگام زمستان و فصل سرما یا هنگامی که چراگاه بیرون بیش از نیاز حیوان، غنی است یا هنگامی که حیوان در اصطبل یا انبار غله نگهداری می‌شود و به چراگاه دسترسی ندارد از یونجهٔ خشک برای حیوانات استفاده می‌شود.

فیبر یکی از مواد معدنی بسیار مهم به شمار می رود که برای عملکرد صحیح شکمبه در دام ها مورد نیاز و توجه می باشد. علوفه ها منبع غنی فیبر بوده و در این میان یونجه بهترین علوفه برای خوراک دام است.

درایران نیز مساحت قابل توجهی به کشت یونجه اختصاص داده است، از این رو یونجه داخلی به صورت کامل نیاز کشور را پوشش می دهد.ومیتوان یونجه مورد نیاز را ازطریق مراکز فروش خریداری کرد.

گل یونجه سیاه

گل یونجه سیاه یونجه سیاه گياهى يک‌سالهٔ زمستانه يا دوساله، ايستا يا خوابيده به ارتفاع ۱۰ تا ۵۰ سانتى‌متر است،که توسط بذر تکثيرپیدا می کند. ساقه‌ها متعدد، باريک، چند ضلعى ضعيف و نازک هستند.

برگ‌ها سه برگچه‌اى و برگچه‌ها تخم‌مرغى تا تقريباً لوزى شکل هستند و در قسمت‌هاى انتهائى دندانه‌دار و داراى نوکى چال‌دار است. طول دمبرگ‌هاى اين گياه يک سانتى‌متر و گاهى اوقات دمبرگ‌هاى پائينى تا ۷ سانتى‌متر هم مى‌رسند.

یونجه های تازه درجه یک بعد از کشت و چیده شدن توسط آب و مواد ضدعفونی کنند شست و شو می شوند بعد از اینکه اطمینان حاصل شد از تخم انگل ها پاک شده اند و هیچ تخم انگلی وجود ندارد سپس در دستگاه مخصوص خشک می شوند و بسته بندی می شوند.

گیاه یونجه خواص و فواید درمانی بسیار زیادی دارد و به همین خاطر آن را سلطان گیاهان دارویی می‌گویند. از شربت یونجه برای درمان لاغری و چاق شدن استفاده می‌کنند

یونجه شبدر

افرادی که برای درمان بیماری‌های خود از ترکیبات گیاهی استفاده می‌کنند، وازهردوگیاه شیدر ویونجه استفاده می کنند، به دلیل شباهت ظاهری این دو گیاه متوجه تفاوت این دوگیاه نمی شوند.

فرق یونجه و شبدر

۱. برگ‌های یونجه‌ به صورت بیضی شکل بوده، ولی برگ شبدر به شکل گلابی هست.

۲. شبدر دارای برگ‌های سبز و شفاف و یونجه دارای برگ سبز تیره‌ هست.

۳. میزان قند موجود دربرگهای گیاه شبدر بیشتر از یونجه‌ است.

۴. شبدرها در مقابل شوری آب، نسبت به یونجه مقاومت خیلی کمتری دارند.

۵. برای رشد یونجه نیاز به آب بیشتری هست و شبدرها به آب کمتری برای رشد نیاز دارند.

۶. گیاه شبدر از لحاظ کمیت تولید در سطح پائین‌تری از گیاه یونجه قرار دارد.

گیاه شبدر یکی از پرکاربردترین گیاهان دارویی بوده که ارزش غذایی بالایی دارد و نه تنها برای تغذیه حیوانات از آن استفاده می‌شود، بلکه برای درمان بسیاری از بیماری‌ها از جمله بیماری کم خونی استفاده میشود.